Gyorssegély otthon: Mit tettem a fájós derekammal?

Egy megterhelő nap vagy egy hirtelen mozdulat gyakran okozhat fájdalmakat.

Mit tehetünk hirtelen jelentkező derékfájdalom esetén?

Szúró, kellemetlen érzés? Valami nincs rendben a derékkal? Fájó diszkomfort állapot és szinte ki nem bír egyenesedni az ember. Amikor ilyen tüneteket tapasztal magán az ember, akkor a kínok közt eleinte bizonytalanságot, kiszolgáltatottságot érez és gyakran felmerül a kérdés: Vajon mit lehetne tenni?

Én is, így voltam ezzel, egy hirtelen kB. 65kg-os emelésnél pillanatok alatt eljött a kellemetlen állapot. Volt egy holtpont, amikor már tudtam, nincs visszafordulás: Fáj a derekam!

Aú! Szinte felse bírtam egyenesedni!

Már-már sántikálva mentem el az autómhoz, majd lassan az ajtóba kapaszkodva beültem és óvatosan hazaindultam.

Mit tud derékfájás esetén tenni az ember?

Szerencsére Gyógymasszőrként volt egy-egy jól bevált praktikám hátfájdalom ellen. – Ezeket a trükköket osztom meg Önnel is most.

Első lépés mindenképpen, hogy felmérjük Önmagunk, van-e idegi érintettség. A zsibbadás, égő érzés, mind-mind erre utalhatnak. A láb emelése, közelítése, óvatos előre dőlésre jelentkező súlyosbodás is okozhatja az érintett gerincvelői szegmentum érintettségét.

A “mozgásos” myotomes tesztek sokat segíthetnek.

Ha megvagyunk a mozgásaink figyelmes tesztelésével pár alapgyakorlatot végeztem el magamon:
1.Hasizmaim feszítése 8×30 mp.
2.Farizom feszítése 8x30mp.
3.Has és farizom egyszerre feszítése 8x30mp.

Mit éreztem?

Derék fájdalmam a 3.ik gyakorlatsor elvégzésére enyhült, viszont nem hagytam ennyiben.

Arra gyanakodtam, hogy a combhajlítóim, a farizmaim és a négyszögű ágyékizmaim is érintettek lehetnek.

Amikor terapeutaként kezelek ilyenkor az SMT tesztrendszereit használom, viszont saját magamon nem volt lehetőségem. Tudtam, hogy nyújtani kell, ezért az autó hátsó ülésén, hátradőltem óvatosan.

Nyújtások fontossága

Első nekifutásra a hajlítókat lazítottam CRAC módszerrel, ami annyit jelentett, hogy kiválasztottam a combhajlítóm és túlterheltem(lefelé nyomtam egy kispárnára 15masodpercig) , kis pihenő majd az antagonista(“ellentétes” ) izmaim(négyfejű combizom) dolgoztattam(Nyújtott lábam aktívan felhúztam) és utána passzívan egy törölköző segítségével magamhoz emeltem lábam.

A megfelelő nyújtás sokat segíthet!

Közben eszembe jutott, hogy a csípő mozgásai is befolyásolják a derekat, ezért még fekve a horpasz izmaimat összeszorítottam kezemmel és óvatosan mozgattam a kinyújtott lábamat.

Nagyon óvatosan felkeltem az autóból, és kiegyenesedtem. A mutató és középső ujjaimmal átsimítottam a fájó terület mellet,ezek után nagyon enyhén párhuzamosan végigtapogattam a derekam mellett. Mozgásra éreztem, hogy feszül, apró köröket írtam le az egyik lábammal álló helyzetben és enyhén rányomtam a mély izmokra.

Az önkezelés hatására már stabilabban mozogtam és végig tudtam csinálni a napom.

Napközben többször végeztem még a farizom-hasizom feszítő gyakorlatot, illetve vállszélességű terpeszben lassan előre hajoltam és megtartottam magam 30 másodpercig. Plusz homorítottam és domborítottam a derekam. (“cicahát” gyakorlat.)

Izompólya kezelés otthon

Este amikor hazaértem ráfeküdtem a tüskés Kuznyecov akupresszúrás párnára 20 percig, majd 3 perc SMR hengerezés következett. Úgy voltam vele, hogy most még nem köpölyözöm a derékizmaim, mert a feszességből azt éreztem nincs még rá szükségem.

Fájdalmas de hatékony segítség: Keringés javítás, és izompólya cilinder disztorzió

Egy váltózuhany után, feleségemnek megmutattam, hogy tudja felrakni a kinesio tapet a derekamra és 2 db Salonpas tapaszt is helyeztünk az SI ízületeimre. Belsőleg gyulladáscsökkentőt, izomlazítót nem vettem be, viszont 2×250 mg magnéziumot és sok-sok folyadékot bevittem.

Az alvás háton történt, a térdeim alápárnáztuk és reggelre még kicsit éreztem, de körülbelül 80%-al csökkentek a fájdalmam.

Kiemelten fontos, hogy ne csak aktívan, de passzívan is tehermentesítsünk.

Újra teszteltem mozgásaim és nem jelentkeztek a kínzó panaszok. Hurrá, jobban vagyok és irány a munka. Sikerült hatékonyan kezelni saját derékfájdalmaim.

Arra gondoltam, hogy megosztom ezt a kis történetet, hogy igenis van megoldás csak tenni kell érte. Persze nagyon fontos, hogy már az elején fájdalmainkat menedzselni tudjuk, és ha szükséges merjünk kérni segítséget.

Laikusként nagyon nehéz lehet kikecmeregni az ördögi körből.

Fontos magunkat megismerni, testünk működésével tisztában lenni, és folyamatosan tesztelni.

Amit első körben mindenképp ajánlanék a pihentetés, és a derék stabilizálása.

Derék stabilizálására kinesio tape vagy deréköv innen szerezhető be.

Terheléseknél, derékfájdalom esetén egy deréköv sokat segít.

A fájdalmas területek kezelése krémmel is hatásos lehet, szerencsére készült egy krém, ami a gyógynövények fúziójában feketenadálytövet és izomlazító hatású rozmaringot tartalmaz. Itt rendelheti meg, kattintson ide!

Ha elmúlik a fájdalom

Tudnunk kell, hogy hosszútávon a gyógytorna vagyis a mélyhátizmok erősítése elengedhetetlen lehet a becsípődéssel kapcsolatos problémáknál.

Gyógytorna célja: A mélyhátizmok megfelelő erősítése.

A mindennapokban érdemes lehet még a helyes testtartásra is odafigyelni. A helyes testtartás kialakításánál nagy segítség lehet a tartásjavító napi rövid ideig tartó hordása. Az alábbi linken beszerezhet egyet, kattintson ide!

Összegzésül

Mindig azt mondom, hogy derékfájdalmaknál a leghatékonyabb rendszer a torna(erősítés) , a passzív pihentetés, a nyújtás és odafigyelés EGYENSÚLYA.

Csodaszerek helyett, törekedjünk az egyensúlyra.

Azt tudni kell hogy nem egy pillanat alatt fog megoldódni a fájdalom, viszont a befektetett munka mindig méghozza gyümölcsét.

Sokan a cél elérése előtt abbahagyják, őket arra bíztatom a saját példámból: Ne adják fel, mindig van tovább!

Mielőbbi jobbulást!
Norbi, SMT terapeuta, Gyógymasszőr

Mit tanultam a kutyáimtól a fájdalmakról?

– avagy mit tudunk tenni fájdalmak esetén.

Mindenki átélt már fájdalmakat élete során. Leggyakrabban nyaki, háti vagy ízületi területen találkozunk velük. Sok formája, oka és lokalizációja lehet. Mit tehetünk? Hogy ismerjük fel? és mikor érdemes orvoshoz menni, tartson Velem és tudja meg most.

Miért létezik a fájdalom és miért keseríti meg életünket?

Biztos sokakban felmerült a kérdés, hogy miért létezik a fájdalom ennek az evolúcióban volt fontos szerepe, hiszen ha valami nem fájt, akkor az ember, állat nem hagyta abba azt a károsító hatású tevékenységet.(pl.tűz éget kezét elhúzza.) Funkciója valójában az volt, hogy az “elviselője” megpróbálja elkerülni a fájdalmat, ami a szervezetét károsíthatja vagy elpusztíthatja. – Túlélést támogat.

A fájdalom egy fontos jelzés számunkra.

A fájdalom mindig jelzés, fontos, de nem kell vele együtt élnünk, csak az információt kell megőriznünk, hogy valami kíváltotta azt a fájdalmat és azt kell elkerülnünk vagy változtatnunk a mechanizmuson.

A létrejövő fájdalom

Fájdalmat generálhat tartós vagy rossz pozíció, pl. ülés közben irodai munka. Egy rosszul végzett munkaterhelés pl. fogás nélküli tárgyak emelése, egy nehéz tárgy cipelése pl.cementeszsák hordása, vagy rendszeres emelése pl.mosógépből kiszedett ruhák, rossz technikával végzett sport pl.testépítő gyakorlatok pl.fekvenyomás, fáradtság pl.hirtelen kontrollálatlan mozdulatok, rossz keringési állapot pl.meszesedés. – Nagyon sokféle fájdalmat kell elkülönítenünk. Pl. fejfájás,fogfájás, ízületi fájdalmák, belső fájdalmak.

Hirtelen jött jelző értékű vagy hosszú ideje fennálló fájdalom?

Hol találkozunk fájdalmakkal terapeutaként?

A leggyakoribb helyek, ahol fájdalommal találkozunk terapeutaként az a gerinc oszlop mentén, a nyak(C1-C7), a hátfájdalom, akár a lumbális területén(L1-L5), de a végtagoknál is jelentkezhetnek, ami nemcsak az ízületeket, hanem a szalagokat és izmokat is érintheti és nagyon gyakori a kopásos jellegű panasz. (Főként térd és a csípő.)

Ebben az esetben mindenképp a myotoms tesztek és mozgástartomány ellenőrzése fontos feladat, szükséges meghatároznunk, hogy mely mozgás hozza létre a fájdalmat, milyen izmok vannak jelen az adott mozgásban, van-e gyulladás. (Ilyenkor nem masszírozuk, csak passzív technikákat javaslunk)

A gerinc leggyakoribb fájdalmai nyakon és deréki részen jelentkeznek.

Mi okozhat még fájdalmat? Rizikófaktorok

Fontos fájdalomforrás a fej fölött végzett fizikai munka. Pl. Fúrót a fej fölé emelve, vagy autószerelőknél a különböző emelőn végzett munka.

A fájdalom mechanizmusa, hogy maga a károsodás váltja ki a szöveteket érő ártalom fogja izgalomba hozni a hízósejteket a leukocytákat, makrofágokat, amelyekből olyan aktív anyagok cytokinek szabadulnak fel, amelyek aztán egy információ átvivő módon fogják serkenteni a fájdalomérzést.

A fájdalom elleni recept a konzervatív terápia vagy indokolt esetben a műtét.

A fájdalom megélése

Mindenki másképp éli meg a fájdalmat, vannak akiknek már egy dörzsölő masszázs fogás is kemény fájdalmakat okoz és van aki gerincsérvnél a gyökből jelentkező fájdalmakat is jól tolerálja.

Fontos a fájdalom skála, és ehhez mérten szükséges az orvosnak eldönteni, hogy milyen fájdalomcsillapító megoldást választ: monoterápia vagy kombinált, lokális vagy szisztémás, esetleg a beviteli formát(szájon át, injekció, lokálisan) módosítja. – Ez mindenképp orvosi kompetencia.

A COX-2 enzim “bénítása” mint gyógyszeres fájdalomkezelés.

Fájdalomtól függően az orvos gyógyszeres terápiával, a ciklooxigenáz-2(COX-2) enzimet bénítja(vagy a működését felfüggeszti), de ugyanígy hathat a gyógyszer a transiend receptor potential vanillin vagy transiend receptor potential argininen keresztül. – amellyel modulálják a fájdalom érzékelését.

Az arachidonsavból fogja ciklooxigenáz felszabadítani a prosztagandliokat, prosztaciklineket, bradikinineket, amelyeknek fájdalomébresztő funkciójuk van.

A pácienseknél az arachidonsav kaszkádra hatva fog a fájdalom érzékelés csökkenni. Lokálisan a kialakult helyen fogja megszüntetni a fájdalmat, nem pedig felszálló érzékelő pályák valamelyik pontján. – Ezt a viszonylag bonyolultnak tűnő mindennapos orvosi “rutin” folyamatot, azért mutattam be, hogy lássuk milyen mély szaktudást és alázatot igényel az emberi testtel való foglalkozás. (- Egy gyönyörű rendszer az emberi test és persze a lélek is.)

A helyesen végzett sport, a mozgás, mind-mind segíthetnek rajtunk.

Ha ilyen bonyolult folyamat, mégis mit tehetünk magunk otthon? Mit használhatunk?

WHO fájdalom létrája 3 nagy csoportot különít el , alacsonyabb fájdalomra NSAID, a mérsékelt fájdalomra ópiát, magas fájdalom opiát és kombinált módszereket alkalmaz.

Fontos látnunk, hogy milyen a fájdalom?
Akut
(valamire válaszreakció) vagy krónikus(vagy hosszú ideje fennáló,pl.kopás)

Lehetőségeink egyre bővülnek:
Gyógyszer(NSAID,pl.ibuprofén,diklofenák)
Fizikális terápia(mechanoterápia,gyógytorna,masszázs)
Orvostechnikai eszközök(lézerek, ultrahangok)

Mi lehet a megoldás fizikai fájdalmakra? (Pl.hát,váll, csuklyásizom)

Terapeutaként főleg az alacsonyabb fájdalmakkal találkozunk(bizonyos esetekben mérsékelt fájdalmakkal orvosi gyógymasszázs során) , de ne tévesszen meg senkit az elnevezés, hisz már ezek a jelek is okozhatnak erős szubjektív fájdalmakat, általában ezért keresnek fel. Pl. izomfeszesség, myalgiás csomó, mozgásrendszer beszűkülése.

Rendszeres és módszeres gyógytorna, masszázs, javasolt alapfeltétel.

Két módunk van kezelni: gyógyszer(molekula bevitele pl.ketoprofén, diklofenák) vagy természetes mód.(izmok mechanikai ingerlése, masszázs, izompólyatechnikák), de szükségszerűen kombinálhatjuk is. Ha nem enyhülnek fájdalmaink, mindenképp keressük fel házi orvosunkat, aki szükség esetén a megfelelő szakrendelésre irányít.(Fontos a képalkotó diagnosztika, megfelelő kiértékelés és terápiás protokoll mielőbbi elkezdése.)

Mit tehetünk még otthon magunk?

A gyógynövényes krémek(rozmaring, kámfor, mentol, olajok és nemszteroid gyulladáscsökkentők(Flector, Dolgit, Bengay) alkalmazása alacsony fájdalmakra kíváló segítség lehet.

A krémek leggyakrabban receptor szinten segítenek, lokálisan, + kámfor hatóanyagával növelhető a perfúzió, tehát a mikrocirkuláció(keringés) javul. – Ennek fontos szerepe van az öngyógyító folyamatok beindításánál.

Lokális krémek, melyek receptor szinten segítenek.

Egy jó krém hasznos segítség lehet izom és ízületi fájdalmaknál, egyoldalú terhelés esetén is.
Az alábbi linkre kattintva jó minőségű krémet vásárolhat: masszorboltja.hu

Mit tanultam a fájdalmak elkerüléséről a kutyáimtól?

A címre visszatérve jöjjön a lényeg, idáig úgyis csak azok az egészségtudatos emberek olvasták el, akik valóban megoldást szeretnének a fájdalmakra csodaszerek és hangzatos ígéretek helyett. Bükki terapeutaként, mindig is fontosnak tartom a környezet, természet és az állatok megfigyelését.

Mit tanultam a mopszaimtól a mozgás-szervrendszerről?

Egy gyors kérdés: Mi történik ha egy kutya felkel hosszú alvás után?

Nyújtózkodik, átmozgatja testét és ezzel rengeteg fájdalomtól, hirtelen terheléstől kíméli meg magát. – az állatvilágnak ez ösztönszinten sikerül, de vajon többdiplomás ülőmunkát végzőként, ez az egyszerű folyamat vajon miért marad ki? Civilizációs betegség? Odafigyelés hiánya? – Gyakran felmerül a kérdés bennem: Miért nem törődünk magunkkal? Csak a fájdalom képes kimozdítani a sémáinkból?

Mozogni, mozogni, mozogni.

Visszatérve a természet törvényeihez, ha mozgunk javul keringés, ha a keringés javul, csökken a fájdalom pl. kopásoknál ízületi folyadék termelődése. – Ilyen egyszerű.

Tudta?

A legtöbb fájdalom mindig akkor jön létre, amikor valamit hirtelen akarunk létrehozni, bemelegítés, felkészülés nélkül. Derék, hát és lapocka alatti fájdalmak, egy házimunka, megerőltető cipelés, lelki stressz, idegesség. – Mind-mind egy figyelmeztetés szervezetünktől. Ha a mobilunk értesítéseire odafigyelünk a mindennapokra, testünk jelzései miért nem élveznek prioritást? Figyeljünk oda magunkra, csak egy testünk van, vele kell gazdálodnunk.

A séta nemcsak a testünknek jó, hanem a lelkünknek is.

A mozgás aktív(séta, sport) vagy passzív(masszázs, kimozgatás) változata elengedhetetlen a jó életminőséghez, egészségünk megőrzéséhez.

A legnagyobb gurunk

Ne féljünk, bízzunk és tanuljunk a természettől, az élőlényektől. Figyeljük meg, gondolkozzunk rajta, vajon mit miért csinálnak? Kérdezzünk bátran, és kapjunk választ, mert csakis ennek van értelme. – Egy kulcs a mélyebb testi és lelki felismerésekhez. Egyébként is ki vagyunk mi emberként ahhoz, hogy csakúgy felülírjuk a természet törvényeit?

Az Önrevízió(önellenőrzés) fontos, a természet és testünk harmóniájának megértésében.

Jó egészséget!

Norbi
Gyógymasszőr, SMT és Dorn Terapeuta

Forrás: Google, orvosi szakkönyvek, szakorvos mentoraim, teljes listáért vegye fel a kapcsolatot velem.