Gyakori eset, hogy szakemberhez(orvoshoz, masszőrhöz, gyógytornászhoz) akkor megyünk ha fáj, pedig a fájdalom már a végső jele egy hosszú ideje fennálló állapotromlásnak. Ez a cikk egy kis gondolatébresztő, hogy bizony a derékfájdalmak, folyamathoz kötöttek, nem pedig csak úgy jönnek maguktól(kivétel a degeneratív és egyéb kórképekkel járó folyamatok.) Olvasson tovább!

Ennek a bejegyzésnek a végére:
– Fogja látni, mi okozhatja a derékfájdalmat
Folyamatában látja egy akut derékfájdalom kialakulását
– Tudni, fogja mit tehet ellene életmódjában.
– Olyan hasznos “képességre” tesz szert, ami által megőrizheti dereka egészségét

A hirtelen jött derékfájdalmak mögött, folyamatok állhatnak.

A hátfájós folyamat kezdete

A történet ott kezdődik, hogy reggelente saját súlyos edzéseket vitelezek ki, és ezen a szép napon volt egy, súly nélküli guggolás, kitörés, és különböző lábedzési folyamatok. Hobby sportolóként odafigyelek a gyakorlatok helyes kivitelezésére, óvatosan végzem a feladatokat, az elején bemelegítek, majd a végén nyújtok is. A reggeli tornát követően jól éreztem magam, izmaim megteltek vérrel, pulzusom is az edzés közbeni 146-ról normalizálódott.

Milyen rizikótényezők vannak itt a derékra nézve?
– Bemelegítés
– Gyakorlatok helyes kivitelezése
– Nyújtás

Az ördög nem alszik: Figyeljünk oda a hétköznapi tevékenységeinkre.

Bepattantam az autóba, és vezettem körülbelül 1,5-2 órát.

Milyen rizikótényezők vannak itt a derékra nézve?
– Autós ülés megfelelő beállítása
– Kanyarodásnál hirtelen benézés az elsőbbségadás tábláknál, stoptábláknál
– Ülésfűtés
– Autóba ki-beszállás

Mentem tovább, majd egy kis adminisztráció következett, körülbelül 3 óra aktív ülőmunka számítógép előtt.

Milyen rizikótényezők vannak itt a derékra nézve?
– Helytelen testtartás
– Nem jól beállított szék
– 30 percenkénti séta kihagyása
– Hirtelen fel állás, leülés

Fáradnak a lábak, de csodás a kilátás.

Délután lett egy szabad órám, és a Szépvölgyi út végén parkoltam le, úgy döntöttem, hogy ezt az órát aktívan használom ki, és felsétálok a Hármas-határ hegyi kilátóba megnézni fentről Budapestet. – Így is tettem.

Milyen rizikótényezők vannak itt a derékra nézve?
– Változó terepviszonyok, emelkedő/lejtő, egyenetlen talaj. – Nem csak a proprioceptív receptorokat veszi igénybe, de a nagyobb izmokat.
– Gyors tempó miatti sérülékenység
– Kimelegedés, kabát alól kilógó derék

Kellemes jó érzés, friss levegő, és egy kis chill a délután közepén.

De ez még nem minden, továbbmentem a derékfájdalom útján, ismét bepattantam az autóba és mentem tovább. Körülbelül 850 méterre sikerült megállnom a parkolók hiánya miatt, és egy nagy csomagot kB. 40 kg kellett felcipelnem magammal – Sikerült.

Kész a veszély: Nehéz csomag, hirtelen mozdulatok

Milyen rizikótényezők vannak itt a derékra nézve?
– Súly és emelés derékból, rosszul kivitelezve
– Nincs fogás a súlyon, kényszertartások
– Viszonylag hosszú idejű statikus tartás, majd hirtelen elengedés
– Út akadályok pl. lépcső ami terhelt csipőflexiót okoz (lumbalis gerinc provokációja)

És most jött a “jutalom”

Erősen rakjuk időzőjelbe a jutalom szót, hisz ezek után még egyszer cipeltem a 40kg-t, vissza az autóhoz, de nem csak úgy lassan óvatosan, meg-meg állva, hanem kB. 4perc alatt. Az utolsó lépésekkor jött a “megváltás” L3-S1 csigolyák közti mély fájdalom, szegmentumi érintettség, kisugárzó fájdalom. – És egy általam megnevezett, “jajj érzés”, ezenkívül nehezebb, kímélő járás és kitartás a nap végéig érzés. Ennyi…

No, de ne adjuk fel csak úgy lássunk mélyebben:
Ha megnézzük az egész napot, azt látjuk, hogy bizony szépen lassan kapcsoltam ki, a szervezet védekezését(core izmok kikapcsolása, derék intenzív mozgatása, és még az éjszakai alvási felületet, pózt bele se vettük…) , és a derékfájdalom nem csak úgy magától jött a terhelésre, hanem az csak egy folyamat beteljesülése. Várható volt, és nézzük meg mennyi terhelést kibírt a derék, mielőtt “azt mondta” : Fáj! Fáj! Fáj!

Mit tehetünk, ha fáj?

Konklúzió: A megoldás hátfájás ellen

Sokan mondják, hogy akut alakul ki a fájdalom, igen ám, de valójában mindig megbújik mögötte egy folyamat. Ezért mikor fáj a hátunk, az első lépés, mindig az lenne, hogy megnézzük az első 48 órát.

Tegyük fel a kérdést: Mi történt velünk? Mit tettünk?

Majd látnunk kell a legtöbb esetben a derékfájdalomnak bizony oka/i van/nak, ami lehet akár régebbre is visszavezethető, csak már megszoktuk. Ne féljünk ÖNvizsgálatot végezni, majd tegyünk is konkrét lépéseket(akár szakember segítségével is) , azért, hogy jobban legyünk. Keressünk az életmódunkban arra utaló jeleket, hogy mit nem csinálunk jól.

Ami a legfontosabb, hogy vegyük kezünkbe a gyeplőt, vállaljuk a felelősséget, mert csak is így változtathatunk, saját állapotunkon. (Senki más nemfog és nem is tud tenni annyit önmagáért, mint mi saját magunk.)

Egy nagyon kedves orvos barátom, mondta az alábbi mondatot:
“A gyógyulásban 33% orvosi kompetencia, 33% terapeutai munka, 33% páciensi változtatás és 1% eredő, csoda, Jóisten,(vagy ki minek nevezi hite, vallása szerint) játszik szerepet.”

Szóval igenis tehetünk egy jobb életért, csak vállaljuk a felelősséget, gondolkodjunk és tegyünk.(senki nemfog helyettünk dolgozni)

És, hogy mi történt a derekammal?

Este kuznyecov(tüskés) párna, óvatos nyújtás(előre dőlések) , majd keringés fokozó rozmaring és feketenadálytő krém. Reggeltől kinezio tapet rakott fel feleségem(ezer köszönet.) és már délutánra jobban is lettem. – Szerencsém volt, nem volt idegi érintettség.

Remélem tudtam segíteni Önnek is írásommal és kicsit közelebb jutott a derékfájdalom csökkentésének megoldásához.

Amennyiben hasznosnak találta bejegyzésem, ossza meg másokkal is!

Általános izomlazításra szívesen ajánlom, rozmaringos-fekete nadálytöves krémem, próbálja ki! Kattintson ide, tudjon meg többet!

Az izomkarbantartó: Rozmaring, mentol és feketenadálytő

Jobbulást!

IDŐPONTOT KÉREK MOST!