Rengeteg mende-monda kering a masszázs pozitív hatásaival kapcsolatban az interneten, sámánoktól kezdve a csontkovácsokig. Olyan hangzatos kijelentések, amik nagy részét már mind hallottuk, és valljuk be el is hittük, mert egyszerűnek, logikusnak tűnt.

Figyelem! Fontos tévhitek a masszázzsal kapcsolatban!

Sajnos, sok ilyen “előny” pontatlan, túlzó vagy épp veszélyes. A nem ártani elv, persze a legtöbb esetben érvényesül, de bizonyos esetekben kockázatnak tesszük ki egészségünket, akár a kezelőágyon is.

Emiatt hoztuk létre ezt a bejegyzést, mert sokaknak segíthet, olvasson tovább!

A hat legelterjedtebb tévhit:

1.A “roppanás”, mindig jó, jól helyretettem a gerinced

Milyen felemelő érzés, ha masszázs közben enyhe ropogás érezhető, akár a derékcsigolyáknál, akár a nyaknál. Viszont jobb ha tudjuk, hogy ezek a ropogások, masszázs alatt csak velejárói lehetnek az izmok lazulásának. Csak bizonyos esetben, és hosszas tesztelés után illetve manuálterapeuta, vagy képalkotó diagnosztika segítségével lehetünk 100% biztosak abban, hogy tényleg, azt a hatást értük el, amit akartunk, hogy létrejöjjön.

A roppanások mögött, akár klinikai kórkép is lehet.

2. Izmok kötöttsége, jujj de kötött vagy!

Valójában az izmoknál a képzett terapeuta nem kötöttséget vizsgál, sok esetben az izomtónus állapotát nézi, és ehhez hasonlítja a többi izmot. Eredés-tapadás állapota, illetve mozgástartomány, trigger pontok és fasciák vizsgálata hozza létre a teljes képet a testről. Mindemellett fontos odafigyelnünk a fájdalmakra is.

Egy 2012-es kutatásban is ezt vizsgálták, ahol a terapeutáknak a páciens izomszerkezete alapján kellett behatárolniuk, hogy hol fáj a háta vagy a nyaka a betegnek. A tesztek sikertelenek voltak, a terapeutáknak nem sikerült megtalálniuk a fájó pontokat. – Egy jó terapeutának finomabb érzékelési technikák szükségesek.

3. A fájdalom jó , a fájdalom a barátod

A masszázs a klinikai fájdalomskálán alacsony, míg rehabilitációban orvosi felügyelet alatt maximum mérsékelt fájdalmat okozhat. Viszont ez nem egyenlő a szubjektív érzékeléssel. Lehet, hogy valaki a leggyengébb fogást is erős fájdalomnak éli meg, míg valaki a legerősebb technikáktól sem riad vissza. Fontos, hogy a terapeuta odafigyeljen és bizony mivel fizikoterápiát végzünk fokozatosan adagolva előfordulhatnak erősebb fogások a cél érdekében.

Figyeljünk oda a fájdalmakra!

4. A masszázs fokozza a vérkeringést, vörös hát és a többi.

A legjobb vékeringés fokozó még mindig a mozgás, már napi 7 perc aktív gyakorlás képes segíteni a megfelelő állapot elérésében. Viszont a masszázs csak is, úgy képes fokozni a vékeringést, ha dinamikus gyakorlatokat is végzünk, esetleg mechanikai változókkal(hő) stimulálunk.

Tudta?
Masszázs hatására a vér kimegy a távolabbi izmokból, a core izmokba (medencefenék izmai, gerincfeszítő izmok,stb.) irányába. – Ez pont ellentétes hatás a vérkeringésre.

5. A masszázs méregtelenít, nézd milyen sok “rossz ürült ki” belőled!

Narancsbőr és zsírstop, sokan keresnek meg hasonló problémákkal. – Valójában a masszázs nem méregtelenít, vagy legalábbis nem úgy, ahogy azt sokan gondolják.
Sőt, ha túlzottan erős masszázst kapunk, akkor sérülnek a vázizmok és meg van az esélye, hogy enyhe mérgező állapotot idéz elő. (rhabdomyolysis)

A képzett terapeuta a testrészt befejező folyamat végén, mindig végez nyirokra ható fogásokat( intermittálás, Emil Vodder féle drenázs) , ez azért fontos, hogy a a felszabadult méreganyagok könnyebben a nyirokrendszeren keresztül bekerüljenek a keringésbe.

A szakszerű masszázs mellet, milyen ételekkel segíthetjük a keringésünket?

6. A masszázs csökkenti a gyulladást, akár gyógyszerek helyett is...

Sajnos nem jó, megfogalmazás, az erős masszázs valójában enyhe sérülést okoz az izmokban, hasonlóan egy nagy edzéshez, így akár izomlázat is okozhat. Akut, hirtelen kialakult állapotban pl. sportsérüléseknél egyenesen ronthat a masszázs az állapoton. Ezért fontos, hogy képzett gyógymasszőr a kezelés megkezdése előtt végezze el az 5-ös tesztet, vagyis azt a metódust, ami megmutatja van-e gyulladás az adott területen. (Hőmérséklet, duzzanat, stb.) Még ebben az esetben sem zárható ki, hogy a terapeuta pontosan felméri a helyzetet, mert belső gyulladásos folyamatok is lehetnek, viszont egy jó kezelő, odafigyel a legapróbb jelekre is és képes hasznos segítséget nyújtani.

Jó masszázs után, valóban jobban lesz!

Konklúzió – Mit mond a gyógymasszőr?

A masszázs nem csodaszer, hanem egy “út” része, a gyógyulás útjának része.
Hiszen a masszázsnak is megvan a maga helye a kezelési tervben, de nem szabad mindent megoldó eszközként tekinteni rá.(Főleg nem “csontkovácskodásra”.) A jó rehabilitációhoz fontos a szakorvos, a gyógytornász, a pszichológus és a gyógymasszőr együttműködése.

Szakemberként a mi felelősségünk, hogy az adott problémához, fájdalomhoz a lehető leghatásosabb kezelési módszert válasszuk ki és ehhez ismernünk kell azt is, amire nem jó vagy nem elég jó az adott metodika.(Pl. Sajnos ízületi kopást nemtudunk masszázzsal gyógyítani, viszont az ízületet mozgató izomzat stimulálásával nagyobb mozgástartomány érhető el, és több mozgásnak köszönhetően, több ízületi folyadék termelődhet, ezáltal enyhülhetnek a panaszok,fájdalmak.)

Az egyetlen cél mindig az, hogy a páciens jobban legyen, jobb életminőségben élhessen.

Jó egészséget!

Amennyiben tetszett a cikk, kérem ossza meg másokkal is, hasznos lehet!

Hasznos segítő eszközöket az alábbi linken rendelhet: masszőrboltja.hu

Próbálja ki a krémünket is, mely speciális gyógynövényekkel az ÖN segítségére lesz, tudjon meg többet, kattintson ide!

Források:
Torres R, Ribeiro F, Alberto Duarte J, Cabri JM. Evidence of the physiotherapeutic interventions used currently after exercise-induced muscle damage: systematic review and meta-analysis. Phys Ther Sport. 2012 May;13(2):101–14

Hovind H, Nielsen SL. Effect of massage on blood flow in skeletal muscle. Scand J Rehabil Med. 1974;6:74–77. PubMed

Maigne JY, Cornelis P, Chatellier G. Lower back pain and neck pain: is it possible to identify the painful side by palpation only? Ann Phys Rehabil Med. 2012 Mar;55(2):103–11.

IDŐPONTOT KÉREK MOST!