tanulók kérdéseket intéznek Önhöz a masszázskezeléshez, a kezelő személy
magatartásához kapcsolódó etikai, morális kérdésekről. Tájékoztassa a tanulókat!
a
beteg fogadása, a kezelőlap értelmezése,
a
kliens adatainak kezelése
az
intimitás követelményének betartása, az erre szolgáló körülményeinek
kialakítása
a
helyénvaló kommunikáció a klienssel
a
kliens viselkedési problémái, és azok megfelelő kezelése
a
masszőr megjelenése, magatartása
A beteg fogadása, a kezelőlap értelmezése,
beteg fogadásakor a bemutatkozást követően ellenőrizni kell a beteg személyazonosságát,
a kezelőlapon megjelölt betegség jellegét, a kezelendő testrészt és a kezelés
módját. Rá kell kérdezni, nincs-e olyan betegsége, amely miatt a kezelés
ellenjavallt.
kezelőlapon a szakorvos feltünteti a beteg nevét,címét, TAJ-számát és a diagnózist. Továbbá
tartalmazza az orvos nevét (aláírását), pecsétjét. A kezelőlap első oldalán fel
vannak tüntetve a lehetséges kezelések. Az orvos itt megadja az adott kezelés
időtartamát és fürdőkezelés esetén annak hőfokát. A kezelőlapon található egy
emberi test ábrázolása elől-, illetve hátulnézetben, amelyen az orvos bejelöli
a kezelendő testtájékot. Ha nem kerül bejelölésre testtájék, akkor az egész
testre vonatkozik a kezelés.A kezelőlap hátoldalán a beteg megjelenésekor, a
kezelés elvégzése után a kis rublikában a dátum és a kezelő aláírása
szerepel.Így lehet a felírt kezelések számát ellenőrizni.
A kliens adatainak kezelése
adat fogalma:
Az érintett testi, értelmi és lelki állapotára, kóros szenvedélyére, valamint a
megbetegedés, illetve az elhalálozás körülményeire, a halál okára vonatkozó,
általa vagy róla más személy által közölt, illetve az egészségügyi
ellátó-hálózat által észlelt, vizsgált, mért, leképzett vagy származtatott
adat; továbbá az előzőekkel kapcsolatba hozható, az azokat befolyásoló
mindennemű adat (pl. magatartás, környezet, foglalkozás).
adatokon végzett bármely művelet
és hangfelvétel, fénykép készítése személyes adatok kezelésének minősül
adatvédelmi törvény terjedelmes, de nem kimerítő felsorolást tartalmaz
„kifecsegés”, „kikiabálás” is jogsértő (adatbiztonsági követelmény megsértése)
adatkezelés célja:
egészség megőrzésének, javításának, fenntartásának előmozdítása,
betegellátó eredményes gyógykezelési tevékenységének elősegítése, ideértve a
szakfelügyeleti tevékenységet is,
érintett egészségi állapotának nyomon követése,
betegjogok érvényesítése.
beteg adatait bizalmasan kell kezelnie mindenkinek, aki a gyógyítása során
kapcsolatba kerül vele. Az egészségügyi intézmények egymás között
továbbadhatják a beteg adatait, ha erre a gyógykezelés érdekében szükség van,
az egészségügyi hálózaton kívülre adatokat azonban csak a beteg
hozzájárulásával továbbíthatnak. Nem kérik azonban a beteg hozzájárulását, ha
az adattovábbítást más személy életének, testi épségének, egészségének védelme
teszi szükségessé, és akkor sem, ha a saját egészségének érdekében az őt
gondozó személlyel kell adatokat közölni.
Az intimitás követelményének betartása, az erre szolgáló körülményeinek kialakítása
környezetére tartozó, legbensőbb érzelmeinek, testi- lelki integritásának és
méltóságának tiszteletben tartását jelenti. Ennek betartása és biztosítása a
kezelés során alapvető követelmény!
hatásai:
a bizalom
a bizonytalanság érzés
a szégyenérzet
a kiszolgáltatottság érzése
intimitás tisztelete alól (pl. vizsgálat közben bemenni a vizsgálóba, ha nem
saját betegünk van ott)).
intimitás megtartásának célja:
érdekeinek védelme
emberi méltóság megőrzése, megóvása
figyelem, tapintat, türelem
érzésének csökkentése
intimitás akkor kezdődik, mikor a beteg belép az intézménybe és akkor végződik,
ha elhagyja az intézményt.
feltétele:
légkör (1 beteg-1 helység + függöny)
empátia
(oldható az intimitás, mely kezdetben elterelés, később ráirányuló kérdések)
eszközök megfelelő elhelyezése (kéznél legyen)
ne zavarják a kezelést (fehér köpeny szindróma)
hangozzon el sértő, bántó megjegyzés, sem a kezelt betegre, se másra
legyen sértő, bántó, bizalmaskodó a személyzet magatartása
tiszta megjelenés (ne legyen se kihívó, se topis)
A helyénvaló kommunikáció a klienssel
tapintatos beszédstílusban foglalkozzon a beteggel, és mindig szeretettel
kezelje!
komolyan a beteg panaszát, érdeklődjön rendszeresen a beteg állapota iránt.
a bizalmaskodó hangot.
pozícionális helyzetével soha ne éljen vissza.
beteg előtt senkire ne tegyen megjegyzést.
a beteg feszültségét, erősítse a gyógyulásba vetett hitét.
ajánljon újabb gyógymódokat, ne ingassa meg a beteg orvosába vetett hitét.
hanghordozásával, viselkedésével kellemes összhatást keltsen.
szem előtt, hogy a betegnek a gyógyulásához nyugalomra és harmóniára is szükség
van a masszázs mellett.
közben minden figyelme a betegre irányuljon.
A kliens viselkedési problémái, és azok megfelelő kezelése
beteget tájékoztassa pontos megjelenési kötelességéről, késésének következményeiről
és a higiéniáról.
elkésett beteget nem köteles kezelni a következő, időben pontosan érkező, beteg
rovására.
A masszőr megjelenése, magatartása
a jó megjelenés, a ruházat mindig legyen
tiszta, de ne hivalkodó
ápoltság fontos része a hajviselet, borotválkozás, száj és körömápolás
modor, kulturáltság, előzékenység, kedvesség
, érdeklődés, empátia,