viselkedés összefüggései. Pszichofizikai törvény.
Éberségi szint
|
EEG kép
|
Pszichológiai állapot
|
Viselkedés
|
izgatott éberség
|
gyors b-hullámok
30-50 Hz |
a tudat-beszűkül,
gondolkodás szűk skálán belül lehetséges, a figyelem nem jól irányítható, a látótér leszűkül, az emlékezés lassú |
nagy az energiaadagolás,
a mozgás nem jól szervezett (pontatlan, dezorganizált) |
normál éberségi
szint |
normál b-hullámok
18-30 Hz |
a figyelem jól irányítható,
az ingerfelfogás jó, jó a memorizálás, a gondolkodás logikus |
gyors, jól szervezett, irányítható, pontos a
mozgás |
relaxált (elengedett)
állapot |
a-hullámok,
8-12 Hz |
„ugrásra kész” állapot: az előző és a
következő állapot könnyen elérhető, a figyelem laza, elengedett, a szabad asszociációk ideje, a mechanikus gondolkodás sem rendezett, alkotó gondolatok megjelennek, a figyelem laza, csapongó |
az automatizmusok jól működnek,
a mozgás, cselekvés nem túl energiateli |
álmosság
|
lassú –a-hullámok, amplitúdójuk nő,
8-10 Hz |
a figyelem diffúz,
az emlékkép felbomlik, a tudatszint süllyed, esetleg kiesik (az alvás 1. fázisába lehet kerülni) |
látható cselekvés nincs,
közérzetváltozás észlelhető |
felületes alvás
|
t-hullámok,
6-7 Hz, álmodás esetén 1-2 Hz-cel csökken |
átvezet a mély alvásba,
az e fázisban álmodott álmokra emlékszünk, tudat, figyelés nincs, |
nincs
|
mély alvás
|
3-5 Hz-es t-hullámok, (álom esetén gyorsabb hullámok jelennek meg)
|
tudat, figyelés,
álomemlékezés nincs |
nincs/mikroszintű mozgás figyelhető meg:
szemforgatás, fogcsikorgatás, alva járás, horkolás |
kóma
|
még egy kis hullám van az EEG-, EKG-n
|
nincs
|
|
halál
|
isoelektromos vonal
|
nincs
|
törvény ( 1834)
erőssége közti összefüggést állapítja meg. Kimondja, hogy az érzet erőssége az
inger erejének logaritmusával arányos.
geometriai sorban való növekedésének felel meg.
észrevegyük az érzet növekedését.
megfelelő ingerek logaritmusával.
mértékben kell azt megváltoztatni, hogy a változást észrevehessük. Az igen
csekély ingerek nem biztos, hogy érzékletet váltanak ki.
között
javítja a küszöböt
reggel
( ford. arány)
jellegzetességei, érzelmi formák
világhoz, másokhoz, a tárgyakhoz, jelenségekhez, önmagunkhoz való viszonyt
jelent. Polarizált állapot. Az érzelem mindig motivál, színes esetleg
aktivizál, tevékenységre serkent. Az emberi viselkedés, cselekvés kiváltásának
tényezője. Az ember életében a minősítéshez kapcsolódik. Valamire ösztönöz,
vagy visszatart.
motivációt. Jellemzője a szubjektivitás. Mindig érzelem-párokban gondolkodunk (
öröm- bánat, szimpátia – antipátia stb).
kétféleképpen hat az emberre:
szükségleteinek kielégítését, pozitív érzelmi átéléseket hoznak létre (pl.
izgalom, öröm stb.). Fokozza az energiát, derűlátást, tevékenységre serkent.
a dolgok, melyek megnehezítik a szükségletek kielégítését, negatív érzelmi
átéléseket eredményeznek (pl. szomorúság, félelem stb.) Megszünteti, gyengíti a
munkakedvet.
előálló komfortérzés.
külső tárgyak és jelenségek észlelésekor keletkeznek (pl. szomjúság,
félelem stb.)
kapcsolatokkal
összefüggő (pl. öröm v. bánat, hangulatváltozás stb.)
ember társadalomhoz való viszonyát határozza meg, vagy befolyásolja.
erkölcsi érzelem: munka-, hazaszeretet, felelősségérzet
helytelen „ : önzés, irigység, nehézségektől
való félelem.
esztétikai: a természet és a művészetek megítélése
intellektuális: az objektív valóság és igazság visszatükröződése
mely az ember minden tevékenységét, cselekedetét színezi pl. hangulatváltozás,
vidámság- levertség stb.
ideig tartó érzelmi átélés pl. dühkitörés
érzelem, mely hatalmába keríti az egész embert, akár élete végéig.
érzelemdús
éhség, szorongás stb.
szívdobogás, negatív előjelű hangulat, pulzusemelkedés stb.
helyzethez köthető érzelmi formák
helyzetkomikum, öröm, harag stb.
):
önzetlenség, ellenszenv, agresszió, gyűlölet stb.
pedig szubjektív. Személlyel kapcsolatos.
jelenségek.
erednek, olyan elmélkedésekből, melyeknek van világnézeti alapja
érdeklődés, remény, szépérzék stb.
teszünk.
önértékelés, önbecsülés stb.
fejlődéslélektan tárgya, módszerei, feladatai
pszichológiai jellemzése, a személyiségváltozások nyomon követése.
fejlődéslélektan: törzsfejlődés ( állati pszichikum fejlődése, emberi
pszichikum kialakulása )
egyedfejlődés ( az emberi pszichikum fejlődése )
hogy az x korú gyermek alkalmas legyen az adott módszerre. Az első hét évben
nem írásos alapokon nyugszik a vizsgálat. A fizikai állapotból következtetünk a
személyiségre.
vizsgálat: 14 éves korig 3-4 hónapos léptékkel képes lemérni a gyermek
pszichológiai fejlődését. Az életkornak megfelelően bővülnek a feladatok.
Megállapítható, hogy életkorának megfelelően hol tart. A legközelebbi fejlődési
zóna elmélete. 1904 óta Magyarországon is alkalmazzák.
gyurmázás )
)
gondolatát egy adott képpel kapcsolatban
beszéd megértése, az „én” megjelenése,
vizsgálata.
( keresztmetszeti irányú vizsgálódás )
funkciók egyidejű összehasonlítása.
( hosszirányú vizsgálódás )
pszichikus folyamatainak rendszeres
meg:
adottságok, idegrendszer működése ( központi
vegetatív), belső elválasztású mirigyek, csont-, izomrendszer, érző
mozgató apparátus, testalkat stb.
Személyi és biológiai környezet.
környezeti hatás, tehetséggondozás.
személyiségfejlődést meghatározó tényezők, az életkori periodizáció kérdése,
célja
törvényszerűségei
tartó folyamat, melynek során az egyén megtanul különböző közösségekben élni,
és közben tudatára ébred saját erejének és korlátainak, vagyis megismeri
önmagát.
ellentmondásaiból származó feszültség mozgósító hatására lesz aktív.
Ingerszegény környezetben a relatíve nyugalmi állapotban levő egyén nem
fejlődhet. Csupán az lehet fejlesztő tényező az egyén számára, ami
ingerhatásaival megismerésre, aktivitásra ösztönzi.
szakaszosságot, az egyes fejlődési folyamatok és tulajdonságok fejlődésében
fokozatosságot ismerünk fel.
jelenségek, melyek az előző szakaszban csak csírájukban voltak meg. Ezek az un.
életkori sajátosságok.
csupán egyes gyermekekre jellemző egyéni
sajátosságok.
egymáshoz életkori sajátosságaikban, de különbözhetnek egymástól, nemcsak a
fejlődés tempója, egyenetlensége folytán, hanem azért is, mert a külső hatások
egyes gyermekeknél más belső állapotot találnak.
az általános életkori és a sajátos egyéni vonások.
lemaradásokkal, zavarokkal és rendellenes fejlődéssel is találkozhatunk.
mellett speciális lélektani törvényszerűségek is érvényesülnek.
szervek fejlettségi szintje határozza meg, és fordítva.
átvitele egy újabb fejlődési szituációba.
együttese.
de valamilyen területen mindenki sikeresebben fejleszthető saját átlagánál,
célszerű a fejlesztést az eredmények felől megközelíteni, megtervezni, hiszen
egy részterületen végbemenő változás hatással van az egészre, ez pedig
visszahat a részterületekre.
aktív résztvevője – saját személyisége fejlesztésének.
meghatározó tényezők:
idegrendszeri folyamatok ritmusa.
éghajlat, társadalmi-, gazdasági berendezkedése az országnak
személyes-, szociális: rokonság, ismeretség, barátságok
a környezet a potenciális forrását, a nevelés pedig effektív megvalósulását
ill. annak módját biztosítja.
személyiségfejlődést meghatározó tényezők
pszichés sajátosságát értjük. Az egyedi, a különös és az általános lelki
sajátosságok összessége. A személyiség a lelki élet alapja.
eredményességét alapvetően a gyermek életkori és egyéni sajátosságai szabják
meg.
testalkat, mozgás-kivitelezés, idegrendszeri folyamatok ritmusa.
társadalmi berendezkedése
személyes-szociális: rokonság, ismeretség, óvoda, iskola stb.
környezet a potenciális forrását, a nevelés pedig effektív megvalósulását
illetve annak módját biztosítja.
A fejlődés szakaszai és az életkori periodizáció
folyamatában nemcsak a testi, de a lelki tulajdonságok alakulásában egymástól
jól elhatárolható szakaszokat találunk. Ezekre az életszakaszokra meghatározott
sajátosságok jellemzőek és ezek átalakulásában, fejlődésében meghatározott
törvényszerűségek érvényesülését találhatjuk.
év Szubjektív érdeklődés
szakasza
év Objektív érdeklődés szakasza
év Állandó objektív érdeklődés
szakasza
felnőtté válásig
periodizációval az egyes életkorok nem különíthetők el egymástól teljesen..
gyermeki fejlődés alapján alkalmazkodik a magyar közoktatási rendszer
tagozódásához.
kisgyermekkor pszichológiai jellemzői
gyermek életében, mert elszakad az anya szervezetétől, a köldökzsinór
elvágásával relatíve önálló lénnyé válik, új életkörülmények közé kerül.
alakot mutat, ez a kisgyermekkori forma.
veleszületett ( öröklött ) mechanizmusok, a feltétlen reflexek ( szopó,
kapaszkodó, védekező ) irányítják. Ezek teszik lehetővé számára a megváltozott
életfeltételekhez való alkalmazkodást.
csekély. Megmozdulásai akaratlanok, önkéntelenek.
erős zaj.
jellegzetessége, hogy az egész test részt vesz benne, vagyis összreakciók. Csak
később válnak adekváltabb, célirányos mozgásokká.
mozgások, létrejöttükben a nagyagynak nincs szerepe, a gerincvelő egyik
központja irányítja őket, tehát feltétlen reflexek.
ingereket már a néhány órás újszülött is megérzi. Fejlett a helyzeti érzékelés,
a hőmérséklet érzékelése. Az ízlelési és a szaglási ingerek is korán hatnak. A
látás érzékszerve napok multával funkcionál. Legkésőbb a hallás érzékelése
jelenik meg.
közül ebben a szakaszban csak az érzékelés működik, az újszülött észlelésre még
nem képes. Nem tud különbséget tenni a saját teste és a külvilág tárgyai
között.
érzései és kifejező mozgásai differenciálatlanok.
reflexek, s velük párhuzamosan ugrásszerű fejlődésnek indul az érzékszervi és
mozgáskoordináció.
funkcionálni az észlelés, az érzékszervek aktív használata ( látás, hallás, egyensúlyérzékelés )
gőgicsélés és a sírás. 10-12 féle sírásforma különböztethető meg.
megjelenik az érzékelés és a mozgás összerendezettsége, a tárgyakkal való
manipuláció.
folytán indul meg az érzelmek differenciálódása. A szakasz vége felé közeledve
erősödik az utánzási hajlam, amely már a verbális reagálásmódra is kiterjed. A
szavak jelentését még nem érti a csecsemő.
kb. 3 éves korig.
az uralkodó.
beszéd elsajátítása, a járás megtanulása (gyermeki járás ).
ismeretek köre. A hallás tökéletesedik. Az én- tudat és a nemi- tudat kialakul.
alsó végtagok nagyobb ütemben változnak.
már megjelenik a szerepjáték és a konstrukciós játék kezdetleges formája is.
utánzáson alapul, ennek során a kisgyermek egész sor viselkedésmintát,
készséget sajátít el.
használatával, a beszéddel erősen fejlődik.
valamilyen esemény miatt a gyermek kikerül az általa megszokott környezetből és
ez viselkedészavarokat okozhat. (túlzott ragaszkodás stb.
hónapos gyermeknél észleljük, általában felismeri legközelebbi környezete
személyeit, tárgyait. Megállapítja a hasonlóságot és a különbséget. Ez a
gondolkodás konkrét, képszerű. Fejlődik a gyermek manipulációs tevékenysége.
Megkezdi az utánzást majd a megnevezést. A kiáltó, síró hangok mellett
megjelenik a gőgicsélés – ami a beszéd bevezetője. Egyre növekszik a használt
szavak száma, ezek között sok a hangutánzó szó.
kisiskoláskor pszichológiai jellemzői
6 éves korig.
kisgyermekkori forma jellemzi, annak még harmonikusabb megjelenése.
feltételes idegkapcsolatok gyarapodása, gyors kialakulása jelzi, amely mind a
megismerés, mind a cselekvés szférájában jelentősen alakítja a gyermek
pszichikumát.
harmonikusabbá válnak, finoman összehangolódnak.
korszaka.
és konstrukciós játék, ami nagy lendülettel fejleszti az analizáló és
szintetizáló képességét, szemléletes, képszerű gondolkodását, fantáziáját.
Ebben a szakaszban jut el a gyermek az értelmi szinkretizmus fokára: sajátos
világképet alakít ki, amelyben a hiányzó ismereteket meseszerű elemek pótolják.
Az időszak végére a gyermek megtanul különbséget tenni a valóság és a képzelet
világa ( mese, álom, játék ) között.
” kérdések az érdeklődés szélesedéséhez vezetnek, amelyben már a nemi
kíváncsiság is megjelenik.
irányítják, az utánzásos tanulást is az érzelmek vezetik.
vágy korlátozása dackorszakot vált ki (első dackorszak ). A dac a jól fejlődő
személyiség mutatója.
különbség: felfogóképesség, mozgékonyság, közlékenység.
szülővel azonosul, de kisajátítaná a másik szülőt is, és ez feszültséget okoz
mindkét szülőhöz való érzelmi viszonyulásában (érzelmi abivalenciák,
Oidipus-komplexus).
6 – 10 éves korig
homloklebeny jelentősen fejlődik, ami alapja a magasabb rendű értelmi
funkcióknak.
szélesednek.
tanulásban az utánzás már csak alárendelt szerepet kap. A főszerep a szervezett
forma.
pszichológiai sajátosságait az iskolaérettség kritériumai fejezik ki legjobban
pl. szándékos és tartós figyelem képessége, a feladattudat és kötelességérzet,
a beilleszkedési alkalmasság.
differenciálódnak és minőségileg fejlődnek. Fokozódik a tárgyi érdeklődés és a
realizmus.
fogalmak rendszerezésére, a lényeges és lényegtelen vonások különválasztására,
a dolgok közötti viszonyok felfogására. Az akaratfejlődés egyik megnyilvánulása
a versengésre, rivalizálásra való hajlam jelentkezése.
szerepe.
erkölcsi felfogás és elemi szinten a közösségi érzés.
gondolkodás dominál. A fogalommal még gyakran társul a képzelet.
„Miért” korszak: a kérdések az összefüggések megértésének vágyát
mutatják.
gondolkodása még mindig konkrét és képszerű. Az oktatás hatására erősen
megindul a második jelzőrendszer fejlődése. Az elméleti mérlegelés, az ítélet
és következtetés ellenőrzése a lényeges vonások megragadása, az analízis, a
szintézis egyre tökéletesebb gondolkodási műveletekké válnak. Fontos szerepe
van a szemléltetésnek, különben a gyermeknek nehézségei adódhatnak. A fogalmi
gondolkodás képzetekre épül. A tárgyak külsőre történő felismerése mellett
képes a funkcionális hasonlóságot is felfedezni.
ifjúkor pszichológiai jellemzői
felső tagozatos éveket fogja át. Ezt az életszakaszt viszonylagos testi és
lelki kiegyensúlyozottság jellemzi.
mélyül, és valamilyen irányban specializálódik. Erre utal a gyűjtőszenvedély, a
gondozó tevékenység, befogadó szellemi tevékenység stb.
kifejezetten a külvilágra irányul, a felfedezés, a megismerés vágya mozgósítja
a gyermeket.
szerep követelményrendszere, átmeneti elkülönülési tendencia osztja rivalizáló
csoportokra a két nemet, melyeken belül igen erős a szolidaritás érzése.
bomlása is kezdetét veszi. ( önállósági törekvés, a függő viszony lazítása,
megkezdődik a szülőkről való érzelmi leválás).
indulati életben feszültség, nyugtalanság lép fel, ami az igen erőssé váló
önállósulási törekvésekkel együtt gyakran vezet konfliktusokhoz mind az
iskolában, mind a családban.
érdektelenség, flegmatikus viselkedésmód, ÉN központú én-kép kialakítása.
fejlődésben gyors és radikális változások jelentkeznek, (második alakváltozás)
az egész szervezet labilis egyensúlyi állapotba kerül.
szociális környezet ugyanis felnőttes követelményeket támaszt a felnőttes
testalkatú gyermekkel szemben. Ez együtt jár a teljes lelki átállítódással is.
való viszony átalakítása – a gyermeki függőség helyett az egyenrangú baráti
viszony megteremtése – és a nemiség megértése.
pályaválasztásra és a partnerkapcsolatra való előkészület, az önismeret, a
gyermeki világkép átértékelése. A sok megoldandó probléma miatt gyakori a
befele fordulás.
területeitől eltérően az érzelmi fejlődésben a serdülőkor nem hoz ugrásszerű
változást. A fejlődés vonala ezen a téren folyamatos, inkább mennyiségi, mint
minőségi jellegű.
határa az iskolázottságtól függően meglehetősen változó. Ebben az időszakban
helyreállítódnak a helyes testarányok (harmadik alakváltozás), ez a
harmonikusabb mozgásban is kifejeződik. A fejlett mozgáskoordináció együtt jár
a testi erő és reagáló-képesség növekedésével is.
vannak. Gyors regenerálódás jellemzi, rövid időn belül kipiheni magát.
Viselkedésükre jellemző a vakmerőség, meggondolatlanság.
A megismerési folyamatok mindegyike magas fokot ér el.
széleskörű. Az ingerekre gyorsan reagálnak, a valóságot reálisan figyelik,
értékelik. Jellemző a teljes szellemi érettség, az ambíció, a nagyvonalúság, az
életkörülmények megváltoztatására vonatkozó hajlam. Van önálló véleményük, igen
fogékonyak az új dolgok iránt. Ebben a korban illeszkednek be a társadalomba,
felkészülnek a munka tevékenységére. A céltudatosság jellemzi őket, az életben
a lelkesedés. Fontos magatartás és személyiségformáló tényezőként jelentkezik
ebben az időszakban a barátság és a szerelem.
Az ifjúkori személyiség központi problémája a társadalmi életbe való
beilleszkedés, amely céltudatos keresés ( válasz-, hely és társkeresés).
középiskolások gondolkodását az elvont fogalmak könnyű alkalmazása jellemzi.
Kutatják a kölcsönös összefüggéseket és okokat. Megjelenik a dialektikus
gondolkodás, amely a jelenségeket fejlődésükben, összefüggéseiben és egymástól
való függőségükben ragadja meg.
struktúrája, összetevők, személyiségelméletek
valamennyi pszichés sajátosságainak összessége. ( egyedi, különös és általános
)
alapja.
önmagát
környezetének szeretne megfelelni
normáinak szeretne megfelelni
velünk született magatartási forma
világhoz való alkalmazkodás ( neveltetés )
velünk született elem közötti egyensúlyt hivatott fenntartani.
megegyezik abban, hogy a személyiség körülhatárolt egység, melynek lényeges
jegye más személyiségektől való elhatárolhatósága.
személyiség védelmére:
elhárítása
dolgokat igyekszünk elfelejteni
reakció
tevés
felelősséget
szintre való visszazuhanás
kétféle személyiségjegyet tartalmaz:
személyiségjegyek ( nem változnak )
fejlődnek, átalakulhatnak )
személyiség megismerése, jellemzés, szempontrendszer, a Kelemen modell
tevékenység fő célja a gyermeki személyiség fejlesztése. Az eredményes nevelés,
fejlesztés alapfeltétele a tanulói személyiség megismerése.
nélkül alkalmazott eljárások esetlegesek: egyik gyermekesetében lehet minimális
hatásfokú, a másiknál maximálisan megerőltető.
megismerése a pedagógus számára lehetővé teszi a jelenlegi helyzet
konstatálását, a korábbi nevelőmunka hatásfokának mérését. Értékes
információkat szerezhet a pedagógus a tanítási órákon.
megismerése az információszerzésen túl alapul szolgál a további nevelő munka
megtervezésére, mind az egyén, mind az osztály számára.
szolgál, hogy egy fejlődési szakaszban folyamatos megismerés alapján összegezze
a tanuló személyiségének lényeges jellemzőit. Ez a jellemzés nem öncélú, hiszen
ennek alapján tervezheti meg a pedagógus a fejlesztésre vonatkozó konkrét
feladatokat.
iskolába való kerüléskor tájékoztató jelleggel bír a tanuló eddigi
fejlődéséről, ennek alapján segítheti a beilleszkedést, könnyebben kialakítható
a tanulókkal való bánásmód.
megismerésen alapuló pedagógiai jellemzések lehetővé teszik a gyermek
fejlődésében az egyöntetűséget, az egymásra épülést.
lakás-, nevelési viszonyok, szülők, testvérek stb.
tanuló fejlettsége testileg életkorához viszonyítva
csoportok, közösségek ismerete, melyben a gyerek él
fejlettség színvonala
megismerési folyamatok
világnézete stb.
alaphangulata, kiegyensúlyozottsága stb.
sajátosságai: kezdeményezés, befolyásolhatóság stb.
aktivitás, önállóság, alkotóképesség stb.
szigorú, igazságos, jó, rossz stb.
pszichopedagógiai portré tartalmazza az egyéniséget, az individuális jelleget.
Szükséges a kapott eredmények összehasonlítása a tipikus életkori
sajátosságokkal, fontos tudni, hogy azok milyen mértékben érvényesülnek a
tanuló személyiségében. Milyen eltérés mutatkozik, illetve miben fejlettebb,
vagy mutatkozik-e valamiben lemaradás.
adott személyiség legjellemzőbb tulajdonsága. A jellemzés fontos része az összegzés,
melyben a tanulóval kapcsolatos legközelebbi fejlesztési feladatokat lehet
meghatározni. A fellelhető probléma megoldására javaslat adható, kereshető a
probléma megoldás lehetősége. A jellemzés a későbbiek folyamán diagnosztikai
munkákhoz is segítséget adhat.
viselkedés, érdeklődés, aktivitás, stb. Rendszeresnek és pontosnak kell lenni.
vizsgálata pl. fáradékonyság, próbatanulás stb.
létrehozása, konfliktusok megoldása, szituációk elemzése
irányított (egyedi vagy csoportos)
dokumentumoknak, a tanulók munkáinak elemzése
alkalmazása csökkenti a szubjektivizmust. A folyamatos gyűjtő munka
megközelítően reális alapot biztosít a személyiség megismeréséhez,
jellemzéséhez és fejlesztéséhez.
végrehajtó rendszer, ami mögött pszichológiai tulajdonságok állnak.
érdeklődés – motívumok – szükségletek ).
figyelem, érzelem, intelligencia. Megismerési folyamatok.
tevékenység környezethez való viszonyulása. (temperamentum).
normák, akarat.
formái:
való hasonulás
környezetét.