a, Tanulási folyamat megvalósulása
Meghatározás :
* a tanítási – tanulási folyamat minden estben interperszonális, kommunikatív,
interaktív cselekvések, tevékenységek sorozata.
A tanítási – tanulási folyamatról különböző elméletek születtek :
1. Az új ismeretek hatékony közvetítése
* múlt század végén volt jellemző
* ma a német oktatásban van jelen
* tények, adatok, módszerek, amelyeket bemagoltak
* verbalizmust jelent
2. Ismeretelsajátítás és alkalmazás folyamatának szervezése
– csoportra szabott módszerek ( kor, szint, előzetes ismeretek )
– személyiséget figyelembe veszi
– fontos eleme a tanári stílus
– a tanulót helyezi a középpontba
3.A TANULÁS SZERVEZÉS LÉPÉSEI ( Nagy Sándor )
1. figyelemfelkeltés ( cél, probléma beállítás )
2. előzetes ismeretek felidézése
3. tények, törvényszerűségek deklarálása
4. tények, folyamatok elemzése
5. fogalomalkotás, következtetés, általánosítás
6. rendszerezés, rögzítés ( általánosból az egyedi felé )
7. tanultak alkalmazása
8. teljesítmény mérése, értékelése, visszacsatolás
4. A tanulók önálló tanulni tudásának kialakítása :
* tanulási stratégiák
* tanulási nehézségek felmérése ( kudarc, félelem, önismeret )
* a tanulás megtanítása
– tanulási feltételek ( otthoni, iskolai )
– többféle módszer bemutatása ( tantárgyfüggő technikák )
– rituális ráhangolódás ( szünetek, gátló tényezők )
– házi feladatok
* tanulási motíváció
– internalizált ( beépült ) lelkiismeret, kötelesség
– intrinsic ( belső ) érdeklődés, kíváncsiság
– extrinsic ( cél elérésének eszköze )
– presztizs ( énérvényesítő tendenciák )
DIDAKTIKUS ANALÍZIS MODELLEK :
* BLOOM – taxonómia :
ismeret — jártasság — készség — képesség
* DE BLOCK – taxonómia :
– a tanulási viselkedés szintjeiből indul ki
ismeret — megértés — alkalmazás — integrálás
* ismeret : a tanuló a fogalmakat reprodukálni tudja a kognitív ismeretek
szintjén
* megértés : a tanuló értelmezni tudja a fogalmakat, érti a lényegüket.
Példákkal alátámasztva, saját szavaival körülírva reprodukálni
tudja a fogalmakat.
* alkalmazás : a tanuló képes a tevékenységek végrehajtására, adaptálva a
kognitív fogalmakat.
* integrálás : a tanuló különböző helyzetekben, a problémához adaptálva
képes a cselekedeteit végrehajtani. Képes megfogalmazni a
fogalmak közötti azonosságokat, különbségeket és
összefüggéseket.
A tanítási – tanulási folyamat szereplői :
1. tanár szerep :
* pedagógus filozófiák — mit gondolok a tanulókról ?
– normatív ( társadalmi elvárások )
– gyermekközpontú nevelés ( emberi természet sajátosságait figyelembevevő )
– egyensúlyt kereső elképzelés
– speciális személyiség kategóriák
* pedagógiai vezető stílusok :
a, autokrata :
– jó eredmények a tanításban
– a tanárt nem kedvelik
b, demokrata :
– partnerként tekint a diákokra
– megenged, megvitat
– kiegyensúlyozott lehetőséget ad
– a diákok visszaélhetnek vele
c, laisse fair :
– konformista tanár
– nem szid, nem tanít
– sem a diákok, sem a szülők nem kedvelik
* a jó pedagógus ( Hart, 1930 )
* tanítási készség
* vidámság
* türelem
* barátságosság
* megértés
* elfogulatlan magatartás
* igazságos osztályzás
¯ Rogers szemlélete a jó tanárról :
– feltétel nélküli elfogadás
– pozitív érzelmi odafordulás
– empátia
– affektusfigyelem ( kommunikációs jelzések fogadása )
– kongruencia
· pedagógus jellegzetességek és túlkapások :
o hangos beszéd
o kinyilatkoztat
o mindent megmagyaráz
o skatulyázás
o Pigmallion – effektus
o Középre hatás elve
2. szülő szerep :
* meleg – engedékeny
– kreativitás
– szemtelenség
– magatartási problémák
* meleg – korlátozó
– majomszeretet
– kiskapuk,
– gyakran füllent
* hideg – engedékeny
– csoportok, galerik
– a gyerek azzal próbálja meg kivívni az elismerést, amit otthonról hozott
* hideg – korlátozó
– elfojtott agresszió
– feszültségek
3. diák szerep :
* Hippokratesz diák típusai
– melankolikus
– szangvinikus
– kolerikus
– flegmatikus
* Allport
w neurocitás – ideges, mozgékony
w extraversio – folyamatosan foglakozik mással is, de azért ott van az órán
wnyitottság
wegyüttműködés – megbízható, lehet rá számítani
wlelkiismeretesség – kötelezettséget érez, nagy az igazságérzete, véleményét közli a tanárral
· Freud
o Ösztön – én
§ Öröklött, személyiségben levő cselekvések
o Én
§ Amilyen vagyok, amilyennek mások is látnak
o Felettes – én
§ Amit gondolok magamról, hogy milyennek kellene lennem
· Binét – Simon – féle intelligencia tesztek
{egyéni képességek :
– hamar kialakul: zene, rajz, mozgás, matematika
– későn alakul ki: bölcsészet, filozófia, művészet
– a zsenik kb. 20 % -át ismerik fel ( oka a középre hatás elve )
I. Ismeret szint
|
II. megértés szint
|
III. alkalmazás szint
|
IV. integrálás szint
|
Azonosítani
|
Ábrázolni
|
Asszisztálni
|
Adaptálni
|
Definiálni
|
Bemutatni
|
Dokumentálni
|
Átlátni
|
Felismerni
|
Értelmezni
|
Előkészíteni
|
Csoportosítani
|
Felsorolni
|
Felvázolni
|
Felmérni
|
Elemezni
|
Ismertetni
|
Jellemezni
|
Készíteni
|
Elkülöníteni
|
Maghatározni
|
Kifejteni
|
Kezelni
|
Ellenőrizni
|
Megnevezni
|
Körülírni
|
Közreműködni
|
Értékelni
|
Ráismerni
|
Leírni
|
Megfigyelni
|
Megítélni
|
visszaemlékezni
|
Megjeleníteni
|
Mérni
|
Összehangolni
|
|
Megmagyarázni
|
Működtetni
|
Összehasonlítani
|
|
Saját szavaival megfogalmazni
|
Rögzíteni
|
Tanácsot adni
|
|
|
végezni
|
Tervezni
|
|
|
|
véleményezni
|