Hogy oldjuk meg kínzó hátfájásunkat hatékonyan?

Gyermekkoromban hányszor hallottam szüleimtől, nagyszüleimtől, hogy „szétszakad a derekam”, „szúr, feszül a lapockám tájékán”.   Magyarországon már szinte népbetegségnek számít a hátfájdalom, sokan meg tanulnak élni vele, míg mások sikeresen harcolnak a hátfájdalmak ellen.

A hátfájás az emberek 60-70%-át érinti a élete során(Forrás: Webbeteg.hu), melyet okozhatja a gerincből, lágyrészekből származó, úgynevezett mechanikus eredetű fájdalom. De panaszainkat okozhatják gyulladásos vagy daganatos betegségek is vagy, a kor előrehaladtával jelentkező megbetegedések pl.csontritkulás. De más statisztikák szerint tízből hat magyarnak pszichésen fáj a dereka, ami felgyorsult világunk, a stressz, az ülő életmód egyik velejárója.

Bechterew-betegség (1)

Fáj? Merev? Szinte fel se bír egyenesedni?

Mitől fájhat a hátunk?

Fájdalmunkat okozhatja az izmok, szalagok, kisízületek, porckorongok terhelése, trauma (sérülés) és megerőltetés is, de előfordulhat a gerinccsatornában található ideggyökök nyomása is(pl.spondylolysthesisnél – csigolyacsúszásnál)

Sokan azt gondolják, hogy a hátfájdalmakat el kell viselni, egy bizonyos kor felett már életünk velejárója, soha véget nem érő ördögi kör ez. Orvosi masszőrként, úgy gondolom, hogy sose késő elkezdeni tenni a hátfájdalmak ellen, szerencsére mára már szakember segítségét is kérhetjük.

Fontos, hogy hátfájdalmaink okát is megismerjük és erre még mindig az egyik legjobb rendszer az orvosi diagnózis (Fizikális vizsgálat- képalkotó vizsgálat- laborvizsgálat), ami kizárhatja a súlyosabb szövődményeket. Míg izomeredetű fájdalmaknál vagy izommerevség esetén megfelelően képzett orvosi gyógymasszőr nyújt szaksegítséget.

Ebben az esetben a masszőr:

  • Átnézi a hozott leleteket(amennyiben készült), javallott esetben, állapotfelmérés következik,
  • Majd ezek után feltérképezi a hát izomzatát,
  • és megfelelő terápiával megszünteti az izommerevség okozta fájdalmakat, hasznos tanácsokkal látja el, illetve indokolt esetben továbbküldi a megfelelő szakszemélyzethez.(pl. Orvos, Gyógytornász)
2

A masszázs átfogó segítséget nyújthat hátfájdalmak esetén

Sportoljunk vagy járjunk rendszeresen masszázsra

„A gerinc számára különösen előnyös a kocogás, a nordic walking, a lovaglás vagy  a sífutás, az úszástípusok közül pedig elsősorban a hátúszás” – mondja  dr. Ferenc  Mária az Országos Gerincgyógyászati Központ főorvosa.

Az igénybevett izomzat erősítése, nyújtása, ellazítása megoldást jelenthet hátfájdalmak esetén, mely hozzájárul ahhoz, hogy újra jobban érezzük magunkat, és megszabaduljunk a kínzó fájdalmaktól.

Hasznos tippek a mindennapi szokások kialakításánál hátfájósoknak

  • Hordjuk puha talpú cipőt, ez azért jó, mert ez csillapítja legjobban a járáskor jelentkező rezgéseket. Szabadidőnkben járjunk mezítláb.
  • Fogmosásnál egyik kezünkkel támaszkodjunk meg.
  • Rendszeresen nyújtsuk izmainkat, az alap nyújtásokról korábbi bejegyzésemben itt olvashat.
  • Ha dohányzunk, tegyük le a dohányzást mielőbb. A dohányzás lassítja a véráramlását, ami csökkentheti a csontfejlődést, és az izmok megfelelő vérellátását.
  • Csökkentsük testsúlyunkat, ízületeink terheltségét, ebben az esetben ne a gyors változásra törekedjünk, sokkal inkább a fokozatosságra.  Nincs fogyasztó csodaszer, a befektetett munkát nem lehet megkerülni az egészséges testsúlycsökkentésnél, továbbra is a leginkább javasolt megoldás a sport és a személyre szabott diéta.
  • Törzsizmaink erősítésére az egyik legoptimálisabb módszer a gyógytorna, vagy a megfelelően képzett személyi edző, de a folyamatosan végzett „házi feladatok”, gyakorlatok is sokat tudnak segíteni a hátfájdalom panaszainak csökkentésért.
  • Sokan végzünk fizikai munkát és van amikor hosszabb ideig egyoldalú terhelés éri  testünket ebben az esetben javasolt, hogy figyeljünk oda a helyes testtartásra, emelésnél ne derékból emeljünk.
  • Közhely lehet a stressz csökkentése, de hatásosan elmúlhatnak panaszaink, ha a mindennapjainkba egy kis meditációt, jógát, légző gyakorlatokat vagy masszázst viszünk. – Aki már próbálta ezen módszerek csodás hatásait az tudja, hogy miről beszélek…
Szabadság_vagy_rabság

Érezze magát újra felszabadultan, nyerje vissza a mozgása örömét!

Fontos még, hogy ne csak hétvégén figyeljünk oda egészségünkre, hiszen ha mindennapi rutinunkká válik az egészségtudatosság, akkor jelentősen jobban érezhetjük magunkat a mindennapokban, több energiával “gazdagodunk” és ez jelentősen érezhető lesz.

Ki ne szeretné szabadidejét családjával tölteni vagy munkahelyén nagyobb teljesítményt elérni csupán azzal, hogy egészséges. – Erről szól az igazi EGÉSZség.

Amennyiben bármilyen kérdése lenne mozgásszervi panaszokkal, gyógymasszázzsal kapcsolatban, írjon e-mailt a norbert@kiseri.hu-ra vagy hívjon telefonon a 06/30 594 9225-ös telefonszámon.

Ha hasznosnak találta bejegyzésem, kérem ossza meg másokkal is. – Köszönöm!

További hasznos egészségmegőrző cikkeket az életstílus blogon olvashat!

Jó egészséget!

Comments are closed.