A betegség személyiségalakító hatása
Betegmagatartás = a beteg emberre jellemző viselkedés
– együttműködés
– ellenkező
– bizalmatlan
– hypochonder
– szimuláns
– disszimuláns ( betegség tagadó )
Betegségmagatartást befolyásoló tényezők :
* belső tényezők :
– a beteg személyiségjegyeiből fakad
* külső tényezők :
– tünetek észrevehetősége
– beteg környezete
– beteg kulturális és etnikai környezete
– gazdasági tényezők
A betegmagatartás szakaszai :
1. Tünetek észrevétele
– öngyógyítás
– tünetek elfojtása, bagatelizálása
– szakemberhez fordulás
2. Háziorvosi – szakellátás
3. Egészségügyi ellátás igénybevétele
– elvárások megfogalmazása
– diagnózis elfogadása vagy elutasítása
4. Függőségi helyzet
– gondoskodás, együttérzés, védelem elfogadása
– szociális szerepváltozás
5. Gyógyulás és rehabilitáció
– akut betegség — hirtelen vége
– krónikus betegség —- életminőség
Oktatási folyamat :
A célmeghatározás szempontjai :
– betegségek megelőzése
– állapotromlás megakadályozása
– betegség kimenetele
– diagnosztikus vagy terápiás célú
– életminőség fenntartása, javítása
– önálló életvitel
Tanítási – tanulási folyamat :
* a képességek felmérése, konkrét célok meghatározása
– Barthel index, FIM skála
– ápolási dokumentáció : – nem lehet standardizálni !
– konzultáció a teamtagokkal
A foglalkozás ( óra ) típusának meghatározása :
– egyéni
– csoportos ( legyen heterogén )
A módszerek helyes kiválasztása :
– motíválás
– bemutatás
– magyarázat ( szemléletesség )
– fokozatosság
– gyakoroltatás
– értékelés ( folyamatos, mindig pozitív legyen )
A beteg gyermek oktatása :
– életkori sajátosságok figyelembevétele
– motíváció
– félelem leküzdése ( sok időt kell rá fordítani )
– játékosság
– szemléletesség
– dicséret ( folyamatosan, önállóan )
– fogyatékos gyermek oktatása :
– alapvető fogyatékosság jellemzőinek ismerete
– legnagyobb önállóság biztosítása
Mozgáskorlátozottak oktatása :
– állapotfelmérés ( Barthel, FIM ), ápolási dokumentáció, teamkonzultáció
– fókuszban az ADL – funkciók ( mindennapi élet tevékenységei )
– önkatéterezés, kondicionálás
– betegszervezetek
– tájékoztató füzetek
– Quality of Life, Independent Living – filozófiák
A fájdalom és az oktatás :
– attitűdök : társadalmi, családi, vallási, kulturális elvárások, életkori sajátosságok
– egyéni tűrőképesség
– pszichés állapot
– fájdalomelviselésére való felkészítés ( mondjunk mindig igazat )
Diagnosztikus és terápiás eljárások oktatása :
– tekintsük a betegek partnernek
– érthetően, ” magyarul mondjunk el mindent
– legyünk szemléletesek
A betegvezetés módszertani elvei :
* egyéni betegvezetési terv kidolgozása, beteg személyisége, teherbíró képessége
1. szerves összefüggés a betegellátás egészével :
– az egészségügyi ellátást végző szakember speciális ellátó feladatainak ellátása
közben, annak szerves részeként kell végeznie a betegvezetést
– ehhez szükséges a megfelelő szakmai képzettsége, intenzív társas kapcsolata a
beteggel
– a gyógyítás hatékonysága attól függ, hogy a beteget mennyire sikerült
együttműködővé tenni
2. a beteg motíváltságának biztosítása
– nagy jelentőségű : betegfogadás, anamnézis felvétel …
– betegvezetés passzív oldala : a beteget csak addig kell motíválni, vezetni,
amíg azt igényli
– betegvezetés aktív oldala : aktuális motiváltság szintjének fejlesztése
3. fokozatos terhelés érvényesítése :
– fel kell mérni a beteg terhelhetőségét — a túlterhelés a beteg állapotának
romlásához vezethet
– egyszerűbbtől a bonyolultabb felé : ismeretek, tudnivalók, tevékenységi
feladatok meghatározása
– mindig egyre nehezebb feladatot állítunk a beteg elé, ez a fejlesztés módszere
4. a beteg családjának hatás alá vonása :
– a család döntő szerepet játszik a gyógyulási folyamatban
– fel kell mérni a család – beteg kapcsolatát
– a családnak is annyi tudásra lesz szüksége, mint magának a betegnek
– a családot is be kell vonni a beteg ellátásába
– a család értse meg szerepét a beteg támogatásában
– a betegnek vissza kell nyernie független funkcióit
5. elért eredmények visszajelzése, ellenőrzése
– kiinduló szint rögzítése, elérhető eredmények időbeliségének megtervezése !
– a beteg legyen képes :
– állapot tudatosítására
– támogató társas kapcsolatok kialakítására
– új viselkedési módok kialakítására
– önismereti igényszintjének nyújtására
– lehetőségeinek felismerésére
– beszélgetésekkel, helyzetgyakorlatokkal, bemutatásokkal mérhetők
A betegek oktatásának célja :
a, az egészségmagatartás befolyásolása ( család, gyerek, közvetlen környezet )
– kulturális, etnikai, környezeti tényezők
– relatív fogalom — kinek mi az egészséges életmód
– ez viszonylagos, de elveket ki kell alakítani
b, az állapotváltozással összefüggő ismeretek közvetítése :
– nem feltétlenül a betegséget jelenti, de az is beletartozik
– mikor melyiket alkalmazzuk — a helyzet függvénye
– arányok : pl.: betegtájékoztató —- minden benne van magas szinten
( de nem ez a legfontosabb ), de pl., hogy hol hozzáférhető az
egészséges táplálék , nem szerepel benne
c, az életmódváltozással összefüggő feladatok megtanítása
d, az állapotromlás megelőzésével kapcsolatos szemléletváltás elősegítése
A betegoktatás módszertana :
* szocializáció ( nevelés, minta átadása )
* eltérések ( személyiség, IQ, tudás )
– homogén a csoport, ( iskolázottság, foglalkozás, életkor, személyiség
változásai )
* andragógiai elvek ( az andragógia és a pedagógia teljes skáláját felöleli )
* értékelés ( kiértékelés óriási jelentőségű, a véleményezés más, folyamatos )
* visszacsatolás
* oktatási segédletek
– folyamatos, álljanak rendelkezésre háttér információk
– a kiadványok módszertana milyen — nagyon fontos
* a tananyag struktúrája
– hasonló felépítésű, mint az általános oktatásban, de hogy mikor milyen
módszert, mértéket tartalmaz, az már pedagógiai módszer
* tartalom
– nehéz meghatározni, érthető legyen a beteg számára, pl.: a beteg számára nem
az élettan a fontos, hanem a hatás —- fontos azonban az, hogy rossz hírt
is közölhetünk
* a helyzet
– egyéni
– páros
– csoportos
– önsegítő
* támogatás és megerősítés
Lényeg : a beteget támogassuk, segítsük, hogy meggyógyuljon. a beteg nélkül nem lehet semmit sem tenni !