http://norbimasszor.hu

Autóval közlekedni a 21.-ik század egyik nagy kiváltsága lett, nem csak mobilitásunkban segít, de a mindennapjainkat is könnyebbé teszi, ráadásul már az elektromos autókkal kompromisszumokat sem kell kötnünk a környezettudatosság terén. Még mielőtt egy autóreklámba csöppennénk, érdemesnek tartom megemlíteni a vezetés gerincre gyakorolt hatásait, melyek akár hosszútávon hát és nyakfájdalmakat is okozhatnak. Tartson velem és tudjon meg többet!

auto-vezetés

Vezessen kényelmesen és egészségesen már ma!

Sokan úgy gondolják, hogy az autóvezetés egyáltalán nem terhelő tevékenység, persze a rutinosabb sofőrök, akik bizony tapasztalták, hogy hosszú idő után bizony, nem egy leányálom a volán mögött (talpon) maradni. Ez a cikk azoknak szól, akik tenni akarnak a kialakuló fájdalmak ellen, és jobban akarják érezni magukat.

Mi történik a gerinccel vezetés közben?

Autóvezetés közben testünk egy kényelmetlen kényszertartást vesz fel, mely nemcsak a deréki gerincszakaszt terheli, de a nyaki részre sincs jó hatással, és mivel ez a két szakasz a leginkább „mozgékonyabb terület”, ezáltal sokkal sérülékenyebb és a fájdalmak sokkal hamarabb jelentkezhetnek.  Ráadásul a medence, és a csigolyatestek közti domború porckorongok is egyoldalúan terhelve vannak, izmaink megfeszülnek (mozgástartomány szűkül pl. a nyakunk korlátozott irányban fordítható), és a vezetés közben külső stressz sem tesz jót egészségünknek hosszútávon.

gerinc-vezetés-közben

A gerinc elhelyezkedése vezetés közben

Mit tudunk tenni, hogy elkerüljük a mozgásszervi betegségeket?

Amikor hát, gerincproblémákkal küzdünk különösen érdemes odafigyelni a vezetés közbeni testtartásra, és fontos rendszerben gondolkoznunk az „ülési” testhelyzetünkkel kapcsolatban. Persze modernebb autóknál sokkal több lehetőségünk van, viszont az alábbi hasznos tanácsok szinte minden autónál használhatóak és az azonnal érezhető a „hatás”, nem marad el, testünk hálás lesz érte.

ülés-beállítása

Helyes csuklótartás

Az egyik legfontosabb az autóülés beállítása, először az ülés és pedálok távolságát állítsuk be, akkor megfelelő, ha bal lábunkat nem nyújtjuk ki teljesen.  Gyakori hiba, hogy a háttámlát rosszul állítják be, ezt elkerülhetjük úgy, hogy ha megtámasztjuk a hátunkat és előre nyújtjuk kezeinket, és a csuklónkkal érintjük a kormányt.  A nyak helyzetére is érdemes odafigyelni, érdemes elkerülni az előregörnyedő testtartást, mely hosszabb idő után a nyak fájdalmait okozhatja.   Fontos, hogy a helyes tartáshoz állítsuk be a tükröket is az autón, majd akár el is indulhatunk.

Fontos megjegyeznem, hogy amikor hosszabb távon vezetünk fejünk automatikusan előregörnyed, így nem csupán nyakunk kerül kényelmetlen helyzetbe, de derekunk és az izmaink is. A csuklyás izom (trapéz), rombuszon, delták és a többi és a többi, egyre csak feszül. Ilyenkor jó lehet, az ülőmunkánál jól bevált kis szünet, átmozgató torna tartása. Kiemelt szerep jut a nyújtásnak, saját tapasztalatból mondom.

nyújtás-váll

Vezetésnél is kiemelten fontos a nyújtás.

+1 TIPP: vezetés közben különösen figyeljünk oda a megfelelő mennyiségű folyadékfogyasztásra is!

A kátyúk, a nem megfelelő műszaki állapotú lengéscsillapítók tovább fokozhatják a fájdalmakat, illetve ha munkagéppel dolgozunk (pl. traktor) különös megterhelésnek teszik ki gerincünket, ha tehetjük, pihenjünk, amennyit csak tudunk. A legoptimálisabb állapot, a háton fekvés kemény, közepesen kemény talajon, a térd alápárnázásával.

Autóból kiszállás-beszállás:

autó-ajtó-kiszállás

Minél nagyobb az ajtó, anál könnyebb a be/kiszállás. Ne feledjünk el megtámaszkodni!

Gerinckímélő módon valósítsuk, fordítsunk hátat az ülés oldalának, kapaszkodjunk meg az ajtóban, vagy combunkon, majd a lábainkat és a törzsünket egyszerre fordítsuk be az autóba. Kiszállásnál fordítva vitelezzük ki ezt, és ne féljünk használni a támaszokat.

Saját tapasztalat: Sok vezetés után, kiszállásnál 2-3 percig hátradöntöm az ülést, ezzel kicsit tehermentesítem a csigolyákat, és könnyebben megy a kiszállás.

Segédeszközök alkalmazása:

Számtalan hengerpárna, és autózást könnyítő segédeszköz áll rendelkezésre a piacon, ezeknek célja, hogy a hátgerincet megtámasszák, ezáltal izmaink lazuljanak és nemcsak komfortosabban, de egészségesebben, optimális testhelyzetben ülhessünk az autónkban.  Ezek alkalmazásánál továbbra is fontos figyelembe vennünk, hogy az elsődleges szempont az ülés háttámlájának beállítása, és ezek után alkalmazhatjuk sikeresen a kiegészítőt.

nyakpárna vezetés

A megfelelő kiegészítők sokat segíthetnek.

Vezetés közben, jól eshet izmainknak a fűtőpárna, mely ellazítja az izmainkat, és egyes autókban (pl. újabb Opelekben) már masszázsülés is található extraként, melyek kellemes kényelmi funkciók lehetnek, viszont nem pótolják az ülés helyes beállítását.

Ha sokat vezetünk, még fontos lehet, hogy rendszeresen ellenőrizzük testtartásunkat, figyeljünk oda magunkra, és korrigáljuk, ha helytelen testtartást tapasztalunk, ezen kívül a rendszeres masszázs is segítséggel lehet a befeszült izmok oldására, megfelelő mozgástartomány megőrzésére/visszanyerésére.

boldog-autós

A helyes testtartással, és ülésbeállításokkal végzett vezetés eredménye: Nincs fájdalom, nincs stressz, kisebb a baleset valószínűsége. Igazán megéri, odafigyelni erre a pár apróságra!

Hasznosnak találta bejegyzésem?

Ha igen, kérem, ossza meg másokkal is, sokat segít ezzel az autóvezetőknek. (Személy szerint már a KRESZ „gyakorlati” oktatásnál is kötelezővé tenném, rengeteg mozgásszervi panasz lenne megelőzhető ezekkel az alapvető tippekkel.)

Ha bármilyen kérdése lenne a témával kapcsolatban, vagy személyre szabott segítségre lenne szüksége, kérem, írjon a kapcsolat menüpont alatt található elérhetőségeim valamelyikén.

 

Jó egészséget!

IDŐPONTOT KÉREK MOST!