Ápolói szakosodás Európában :
– pszichiátria
– gyerekápoló
– közösségi ápoló
– anaesthesia
– vezető képzés
– műtős asszisztens
– rehabilitáció
– szülésznő
– intenzív ápoló
a, A felnőttoktatás jellemzői, különös tekintettel a távoktatásra
Andragógia : a felnőttek képzésével, továbbképzésével foglalkozó tudományág, melynek fő vezérfonalát az élethosszig tartó tanulás jellemzi.
Feladatai :
– pótló
– továbbfejlesztő
– korrekciós
– kompenzáló
– munkerőpiaci
– általánosan művelő
– a társadalmi mobilitást elősegítő
– személyiségfejlesztő feladatokat jelöl meg e tudományterület céljaként.
A felnőttek motíválása :
* eltér a gyermekek motíválási módszereitől, melyet hat befolyásoló tényező határoz
meg :
– attitűd : ami az emberi viselkedést jelentősen meghatározza, s a korábbi
tanulási tapasztalatokból táplálkozik.
– szükség : mely a tudás, az elismerés, a pénz irányába mozgatja a tanulókat.
– bíztatás : növeli a felnőttek tanulási kedvét és aktivitását.
– kompetencia : a tudás által megszerzett alkalmasság növekszik, mely egyik
legfontosabb tényezője a felnőttek tanulási motívációjának.
A felnőttek tanulásának jellemzői :
1. a felnőttek akarnak tanulni és az érettségnek megfelelően az önállóság
törvényszerűsége érvényesül
2. a felnőttek korábbi tapasztalataikra építetten hatékonyan tanulnak a tapasztalati
tanulás módszerével
3. a felnőttek tisztában vannak a tudás fontosságával
4. a felnőtt érdekelt a tanulásban, tudását használni akarja.
A felnőttkori tanulás törvényszerűségei :
– a felnőttek tanulási képességei függnek a korábbi tanulmányoktól
– a belső motívációk erősek, kitartó tanulásra ösztönöznek
– nagyon fontos a pozitív megerősítés
– a tananyag rendezettsége, átláthatósága kiemelten fontos elem
A felnőtt tanulás stílusjegyei :
– egyéni módszere van az információ elraktározására
– problémaközpontú, életszerű
– azonnali elismerésre vágyik
– egyéniségre szabott tanulási elképzelése van
– önálló