A rendszeres edzés hatása a légzésre

A rendszeres edzés hatása a légzésre
Edzett nem edzett
Gazdaságosabb légzés (energiafelhasználás 15-20%)
Bradipnoé (12-14/perc)
Rendszeres edzés hatására a tüdő térfogata változik?
Vitálkapacitás nő?
Nagyobb vitálkapacitás nagyobb állóképesség?
3x NEM
Vitálkapacitás
A maximális belégzés után kilélegzett levegő mennyiségét nevezzük vitálkapacitásnak, amely függ az életkortól, nemtől, testmagasságtól, testtömegtől, sportágtól, stb.
3500-4500 ml
Vízi sportolók (az úszótempó szinkronban van a légzéssel)
Légzőizmok+légzőtechnika
Maximális oxigénfelvevő képesség (VO2max)
A tejes kifáradásig tartó ún. vita maxima terhelés során mért egyik legfontosabb paraméter, amely az aerob állóképességnek lényeges indikátora. Minél nagyobb a maximális oxigénfelvevő képesség, annál jobb az aerob állóképesség. Értéke függ az életkortól, nemtől, edzettségtől, testalkattól. Limitáló faktorai közé tartozik a légzőrendszer és keringés oxigénfelvevő és szállító kapacitása, valamint az izmok oxigénfelvevő képessége is. A maximális oxigénfelvevő képességet testtömegre is szokták vonatkoztatni, amely nem más, mint a relatív aerob kapacitás.

Légzési pertérfogat
edzett
180-200 liter
edzetlen
80-100 liter

Comments are closed.